Mukavat, pienet asiat tuntuvat joskus semmoisilta, että ne menettävät jotain hauskuudestaan kun niitä rupeaa kuvin tai sanoin tallentamaan. Minulla on nyt vähän sellainen tuntu, mutta tässä muutamia murusia viime aikojen tekemisistä, joiden parissa olen kokenut mielihyvän ailahduksia.

Muisto%20kehruun%20aloittajakurssilta%20
Viime viikonloppuna vietimme antoisia hetkiä kehruukurssilla. Olimme enemmän ja vähemmän uusien asioiden opissa; ja näin hauska muisto jäi lankojen lumosta! Kuluneen viikon olen kulkenut tyytyväisenä Neuloosi-nappi rintapielessä. Tapaamme muutamien kanssa vielä jatkokurssilla.

 

pikkujutut%20005.jpg
Äitini käytössä olleesta keräpussukasta näppärä sisko on ottanut kaavat ja ommellut joskus minulle vastaavan. Minä taas kopioin mallin siitä ja siirsin idean työpaikaltani löytyneisiin puuvillakangaspaloihin.

pikkujutut%20001.jpgKätevää, kun kerät eivät neuloessa vieri pitkin lattiaa - sukkaneulekin mahtuu juuri sopivasti matkalle mukaan otettavaksi.

 

Höpsötysmielellä tartuin seuraaviin pikkujuttuihin: 

pikkujutut%20008.jpg
Vasemmanpuoleisen ruskean "kakkaran" olen saanut joskus lahjaksi varmaan kummitytöltäni. Tutkailin tekotapaa, ja siinäpä vierähti tunti poikineen, että kaksi pikku neulatyynyä oli valmiina.

pikkujutut%20009.jpg
Näihin uppoavat pienimmätkin lankanöttöset, ainaoikein neuletta ja virkattu pyörylä pohjaksi. Ohje saadaan varmaan käsityökahvilan kokoontumisiin.


Mielestäni paras neulatyyny on kuitenkin käsivarsityyny. Entinen on taas puhki kulunut kuminauhan kohdalta, joten uutta piti saada. Marimekon mallitilkuissa on pirteitä paloja, niistä sai tämän helposti.

pikkujutut%20012.jpg

pikkujutut%20013.jpg
Malli on kouluajoilta, mutta samantapaisen teko-ohje on täällä. Kuminauhan voi siis jättää paljaaksi, ettei kangas kulu. Silloin tyyny onnistuu ilman ompelukonetta.